lördag 2 juli 2011

trattminörspindeln

"Trattminörspindeln är till skillnad mot andra spindlar väldigt aggressiv, särskilt de vandrande hanarna, som dessutom är giftigare än honorna, vilket beror på att ämnet i giftet som angriper människornas nervsystem endast finns hos hanen. Detta är aningen märkligt eftersom de hos alla andra giftiga spindlar är honan som är giftigast. Om spindeln känner sig hotad tvekar den inte att anfalla och den hugger vildsint tills angriparen backar undan. "


Detta verkar va den vanligaste spindeln i Melbourne. Kul att den brukar sitta under ringen på toaletten eller i skorna. Så trygg jag känner mig , haha.


3 kommentarer:

  1. Kära Therese,
    Varför skriver du ovanstående? Det är ren och skär skrämseltaktik. Delar av texten har du kopierat rakt av från annan plats på internet. Visserligen stämmer en del av det du skrivit/kopierat, men sedan ett motgift/serum (eng. venom) togs fram 1981 har ytterst få dödsfall inträffat, främst bland barn, av bett från familjen trattminörspindlar (eng. Funnel web spiders). Så du skrämmer människor helt i onödan. Det är betydligt vanligare, mångdubbelt vanligare, med dödsfall via bett från många arter av myggor, samt också från getingbett. Du kan också googla på "världens farligaste djur", eller varför inte berätta hur farligt det är att köra/åka bil. Risken att du aldrig kommer fram till din slutstation levande (eller att du blir svårt skadad) är enormt stor. Betänk detta, Therese, och sluta skrämma dina medmänniskor med dina egna spindelfobier. Tack!

    Med vänlig hälsning. // HarryLime

    SvaraRadera
  2. Hej Harry !
    Jag har publicerat denhar texten, som jag mycket riktigt kopierat fran en annan hemsida, for att denhar bloggen ar om mina upplevelser av att plugga och leva i Australien. Den ar inte en reseblogg utan snarare ett satt for mina nara och kara hemma i Sverige att se hur jag har det och dela mina upplevelser. Jag publicerade detta pa min blogg for att spindlar ar det som skrammer mig mest, jag kunde mycket riktigt lagt upp texter om trafikolyckor eller hajattacker istallet men sa lange det inte intresserar mig eller ar relevant for mina upplevelser sa behover jag inte heller skriva om det. Det ar nu over ett ar sedan jag la upp denhar texten och jag kan glatt meddela att jag kollat under en himla massa toalettringar utan att hitta en enda liten spindel. Jag har aven varit utanfor Melbourne och uppe i Sydney (Dar dessa ar vanligare) utan att ha stott pa dom an, aven om jag traffat pa andra sma "monster" bade inomhus och utomhus. Personligen sa tycker jag att det ar oerhort viktigt att veta om vilka faror som finns sa man vet vad man ska akta sig for och ha respekt for. Kom ocksa ihag att nastan alla som laser min blogg sitter hemma i trygga Sverige och oroar sig inte det minsta om vad som finns under deras toalettringar.

    Med vanliga halsningar
    Therese

    SvaraRadera
  3. hej jag skriver faktatext om trattminörspindel

    SvaraRadera