torsdag 4 april 2013

Jag är kvinna. och jag är Bra.

Hej på er !!

Jag hoppas eran påsk varit bra. Jag har varit sjuk hela påsken, typiskt nog. Så resan till Fairhaven blev väldigt lugn och väldigt mycket sömn. Jag har lärt mig dricka te och haft Kevin på balkongen såklart. Och så har jag haft många skratt med James och hans familj. Dom är så mysiga allihopa. Så jag ska inte klaga. :)

Jag har funderat en hel del på min plats i världen och kvinnors plats i världen senaste dagarna. Jag kommer säkert ta upp dethär många fler gånger men när jag pluggar ingenjör så möter jag så himla ofta folk med inställningen om att tjejer inte kan. Eller att tjejer inte borde vara där. Eller liknande.

Det låter lite sjukt, men det måste inte alltid handla om stora grejer. Och det gör mig fly förbannad, så klart. För att jag har bröst har absolut ingenting att göra med mina ambitioner eller hur bra jag är på saker och ting.

Vi gör ett grupparbete inom maskindesign i skolan och såklart så har jag en kille i min grupp, min gruppledare, som är av åsikten att tjejer inte kan, bara för vi är tjejer. Den här killen säger det kanske inte rätt ut, men han har, i sitt sätt att vara, gjort klart för mig att det är så han tycker.

Våran uppgift är att bygga det minsta möjliga, snabbaste, tyngst lyftande sättet av kugghjul vi bara kan. Sen ska vi tävla emot andra grupper. Vi bygger hela designen i datorn innan vi ska laserskära alla delarna och jag och en kille som pluggar maskindesign skulle designa varsin modell och sen skulle vi jämföra dom. Påsken kom och denhär jätteduktiga killen laddade upp sin design så alla kunde gå in och kolla på den.

Well..... Den var verkligen inte det bästa jag sätt.

Jag kan göra så mycket bättre än sådär tänkte jag, satte mig ner framför datorn och la två långa dagar på att designa och bygga och sätta ihop en hel modell, som var mindre, mer stabil, snyggare.... och ja, allt detdär. Man kan säga att när James, som läst ämnet förut och som är en sjukt smart kille inte kunde klaga på nånting och sa att han lätt skulle anställa mig, så är jag ganska så awesome.

Så laddade jag upp min som prototyp2.... Så går min gruppledare in och kollar på designen och ger maskinkillen så mycket beröm för hur hårt han jobbat och hur bra den nya designen är och hur bra det är att den är mindre och bla bla bla.

Min design.

Det var så skönt  att skriva ett inlägg till hela gruppen och säga "Förresten så ligger min prototyp uppe nu i prototyp2" Är det jag som är en duktig designer så är det också jag som ska ha äran. Jag är så stolt över mig. Ingen i min grupp hade nånting att klaga på på gruppmötet idag och jag har fått grönt ljus för att lämna in den för laserskärning. Min stackars duktiga maskinkille var skitimponerad över att min var så mycket bättre än hans.

Det spelar ingen roll hur många människor som min gruppledare jag kommer behöva möta och jobba med eller emot, både män och kvinnor, men jag kan, och jag tänker visa det. Och om det är jag som är bäst ämnad för ett projekt, så ska jag också slåss för att göra det. Jag är inte på något sätt en sämre ingenjör för att jag har bröst.

(Jag kan inte lägga upp bilder för det är en tophemlig tävling och ingen från en annan grupp får se vad vi gör, så ni får vänta till slutet av terminen, Jag var bara tvungen att berätta. )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar